Isnin, 4 Julai 2011

Anugerah Tak Ternilai...

Kita sangat suka menggunakan pelbagai kemudahan yang disediakan sehingga terlebih-lebih pula. bila takde elektrik, takde air, takde udara bersih dan lain-lain lagi mulalah kita merungut tak tentu hala. Salah siapa?? Salah kita juga tidak tahu nak berberjimat cermat ketika menggunakkannya.

Itu hanya mukadimah je... Nie sebenarnya nak cerita tentang sumber tenaga alternative yang terdapat pada bumi yang tuhan ciptakan untuk hambanya. Setiap jam matahari rasuk ke Bumi lebih daripada tenaga yang cukup untuk memenuhi keperluan tenaga global bagi tahun keseluruhan. Tenaga Suria adalah teknologi yang digunakan untuk memanfaatkan tenaga matahari dan membuat ia boleh digunakan. Hari ini, teknologi yang menghasilkan kurang daripada satu persepuluh satu peratus daripada permintaan tenaga global.



Ramai orang biasa dengan apa yang dipanggil sel photovoltaic, atau panel solar, yang ditemui pada hal-hal seperti kapal angkasa, bumbung, dan kalkulator tangan. Sel-sel diperbuat daripada bahan semikonduktor seperti yang didapati dalam cip komputer. Apabila cahaya matahari melanda sel, ia mengetuk elektron daripada atom yang longgar mereka. Sebagai aliran elektron melalui sel, mereka menjana elektrik.



Pada skala yang lebih besar, solar loji kuasa haba menggunakan pelbagai teknik untuk menumpukan tenaga matahari sebagai sumber haba. Haba ini kemudiannya digunakan untuk mendidihkan air untuk memacu turbin stim yang menjana elektrik di banyak fesyen yang sama seperti arang batu dan loji kuasa nuklear, membekalkan elektrik bagi beribu-ribu orang.
Maafla kalu ayat merapu sikit.Ayat-ayat sains nie kadang-kadang aku pon payah nak bagi tahu seperti yang aku faham. So,korang pandai-pandai la fahamkan sendiri ye..



Nie adalah contoh sebuah rumah yang memanfaatkan penggunaan tenaga solar.



Angin merupakan pergerakan udara dari kawasan tekanan tinggi ke kawasan tekanan rendah. Malah, angin wujud kerana matahari memanaskan permukaan Bumi secara tidak sekata. Apabila udara panas naik, udara sejuk bergerak untuk mengisi kekosongan itu. Selagi bersinar matahari, angin akan bertiup. Dan selagi angin bertiup, orang ramai akan memanfaatkan kepada kuasa ini kepada kehidupan mereka.



Pelaut kuno menangkap angin menggunakan layar angin dan seterusnya berjaya meneroka dunia. Petani menggunakan kincir angin untuk mengisar bijirin dan pam air. Hari ini, semakin banyak orang yang menggunakan turbin angin untuk menjanakan tenaga elektrik daripada angin. Sepanjang sedekad yang lalu,turbin yang menggunakan angin telah meningkat lebih daripada 25 peratus setahun. Namun, ia hanya memberikan sebahagian kecil daripada tenaga dunia.

Angin yang datang dari tenaga turbin yang setinggi bangunan 20 tingkat dan mempunyai tiga 200-kaki panjang (60 meter panjang) bilah. Contraptions ini kelihatan seperti kipas kapal terbang gergasi pada kayu. Angin memutarkan bilah, yang menutup batang disambungkan kepada penjana yang menghasilkan elektrik. Turbin lain bekerja dengan cara yang sama, tetapi turbin yang sebenarnya adalah pada paksi menegak dan bilah kelihatan seperti pemukul telur gergasi.


Angin turbin pada hari yang mendung

Turbin angin terbesar menjana elektrik yang cukup untuk membekalkan kira-kira 600 rumah AS. Ladang angin yang berpuluh-puluh dan kadang-kadang beratus-ratus turbin ini berbaris bersama terutamanya di kawasan-kawasan berangin, seperti di sepanjang rabung. Turbin yang lebih kecil dibina di belakang rumah boleh menghasilkan elektrik yang cukup untuk rumah tunggal atau perniagaan kecil.

Angin merupakan sumber tenaga yang bersih boleh diperbaharui kerana tidak menghasilkan pencemaran udara atau air. Dan tenaga angin adalah percuma, kos operasi yang hampir sifar sekali turbin didirikan. Pengeluaran besar-besaran dan kemajuan teknologi yang membuat turbin lebih murah, dan banyak kerajaan menawarkan insentif cukai untuk menggalakkan angin-tenaga dibangunkan.





Sumber-sumber tenaga lain....



Hydropower / Hydroelektrik.....


Biofuels


Fuel Cells


Geothermal - Ini loji kuasa Ggeothermal di Reykjavik, Iceland, menggunakan takungan stim bawah tanah dan air panas untuk menjana elektrik dan haba dan menyejukkan bangunan secara langsung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan